Kako ulazimo u praznični pik, globalni lider u oblasti prekookeanske logistike Maersk upozorava da „poslednja milja” (last-mile) postaje najskuplji deo e-commerce isporuke. Ovaj segment logističkih troškova može dostići čak 30-40% logističkih troškova za porudžbine. Razloga ima više: nedostatak kurira, rast cena goriva što dalje utiče na rast organizacije dostave. Takođe, neki od razloga su isve veći udeo dostava „sledeći dan”, ali i veća stopa „promašenih” isporuka u urbanim zonama.
Šta najviše utiče na povećanje troškova:
- Neuspele isporuke: što je manja stopa uspeha isporuke iz prvog pokušaja, to je cena po paketu viša.
- Servisni nivo: „next-day” i uski vremenski slotovi zahtevaju skuplje kapacitete i mikro-hubove bliže kupcu.
- Povrati: svaka povratna vožnja duplira manipulativne korake (preuzimanje, sortiranje, isporuka)
- Kubikaža: loše pakovanje znači manje pošiljaka po kombiju i veći trošak po isporuci.
Takođe, Maersk savetuje kako da se ovi troškovi optimizuju:
- Preusmeriti deo isporuka na OOH/locker i PUDO tačke: Konverzija je slična, ali su stopa neuspelih isporuka i cena značajno niži.
- Dinamička pravila dostave: Prag za besplatnu dostavu uskladiti sa zonom, težinom i AOV-om; sporija dostava uz gratis, brza uz doplatu.
- Konsolidacija i paketne narudžbine: „Ship-complete” opcija i bundle ponude smanjuju broj isporuka po kupcu.
- Optimizacija pakovanja: Standardizujte kutije, smanjiti „praznu” i težinu.
- Slotovi i komunikacija u realnom vremenu: Precizni ETA, potvrda prisustva i mogućnost preusmerenja smanjuju promašene isporuke.
- Prediktivna raspodela zaliha: Mikro-skladišta i „ship-from-store” u prometnim gradovima skraćuju kilometražu i lead-time.
- Povraćaji sa niskim trenjem (ali kontrolom): QR bez etikete, mreža drop-off tačaka, pravila za „keep-it” ispod vrednosnog praga i kvalitativna analiza razloga povrata.
Last-mile direktno utiče na bruto maržu, NPS i stopu ponovne kupovine. Svako smanjenje jedinice troška za 5-10% tokom Q4 može doneti povrat čitavog marketing budžeta za istu prodaju. Zato timovi treba da rade zajednički: e-commerce + logistika + finance – sa nedeljnim KPI-jima (cost per order, share locker/PUDO, failed-delivery rate, povraćaji po kategoriji, kubikaža po paketu).
„Poslednja milja” je mesto gde se gubi ili osvaja profit. Brendovi koji uvedu miks isporuke, bolje pakovanje i precizno planiranje kapaciteta u špicu, ući će u sezonu sa nižim troškom po paketu i stabilnijim servisom a to je najkraći put do zdravog rasta.
Izvor: https://www.digitalcommerce360.com/2025/11/07/maersk-peak-season-rising-ecommerce-delivery-costs/
